Силабуси
Курс: Андрагогија слободног времена У оквиру предмета: Андрагогија слободног времена Предавачидр Тамара Николић доцент др Бојан Љујић доцент обавезни курс Број бодова:8.00 Садржај курса:Предмет курса је васпитно-образовна проблематика слободног времена одраслих. Проучава се кроз неколико проблемских целина:
- Општа андрагогија слободног времена (слободно време као феномен и као научно-теоријска поставка; проученост и васпитно-образовне импликације, предуслови, могућности, ефекти; доколичарско образовање: образовање у слободном времену и за слободно време);
- Историјске и међународне димензије развоја васпитно-образовних проблема доколице;
- Спорт и рекреација одраслих;
- Игра и стваралаштво одраслих;
- Туризам и образовање одраслих;
- Комуникације, медији и слободно време одраслих;
- Андрагошки аспекти слободног времена у спецификованим условима (предузеће, културне институције, породица, стари, млади одрасли, инвалидна лица...)
Циљ изучавања курса:Циљ курса је стицање релевантних знања, умења и формирање ставова ради проналажења адекватног професионалног доприноса развоју културе коришћења слободног времена одраслих. Курс даје базу на основу које се отвара широка лепеза могућности даље конкретизације примене и усавршавања стечених знања, вештина, умења, ставова у пракси и кроз праксу.
Вештине и способности
Уз остала андрагошка знања која студент прима током студија, кроз курс се оспособљава да:
- Проучава природу слободног времена (као феномена и теоријске концепте), испитује образовне потребе и образовне могућности слободног времена конкретне категорије појединаца, предузећа, комуне и шире заједнице.
- Планира и програмира, обликује потребне образовне материјале, учествује у организацији, реализацији и евалуацији разних културно-образовних активности (по садржају и организационим решењима) као: а) разне образовно-туристичке активности намењене како туристима и запосленим у туризму тако и рецептивном становништву и у вези са угоститељско-туристичким објектима; б) спортско рекреативно-образовне активности (институције, корисници, организатори, реализатори); ц) разни видови игара одраслих; д) активности слободног времена људи са специјалним потребама; е) стари, млади одрасли, војници, затвореници итд.
- Процењује, истражује, коригује и унапређује образовне ефекте слободног времена на остале централне животне домене (рад и породица).
- Развија саветодавне професионалне способности и вештине у овој области (директно и/или преко наставника и других стручњака у области културе и образовања).
- Стиче се вештина адекватне селекције садржаја и облика културно-образовне понуде, обликовање истих и умешност културне анимације на нивоу организације, комуне и шире заједнице.
- Перципира, процењује, саветује и промишља допринос квалитета коришћења слобоног времена општем квалитету живљења.
- Организује и реализује микро истраживања у овој области.
App.preduslovi_za_polaganje:Успешно савладани предходни курсеви предвиђени наставним планом студијске групе. Облици наставе:Настава се реализује кроз: предавања; семинарске вежбе (радионице); рад у рачунској учионици; консултације и индивидуални рад са студентима; практична вежбања која укључују појединачне и групне посете разним институцијама у вези са слободним временом одраслих. Активно учешће на предавањима, семинарским и практичним вежбањима, презентација задатих домаћих и других радова, положени колоквијуми, консултовање литературе приликом разматрања појединих проблема садржаних у програму.
Студенти су обавезни да обаве праксу која је предвиђена наставним планом и програмом.
nacin_ocenjivanja_rada_i_rezultata:Предиспитне обавезе (48%):
- пракса, презентација домаћих и практичних радова (22%);
- колоквијуми (8%);
- семинарска вежбања и инвентивност (18%).
Испит (52%): усмено и/или писмено испитивање у два дела
План курса: 1. недеља вежбе - Уводни сусрет - предавања Упознавање и увођење у курс. Однос појма и термина (логички приступ на примерима из области андрагогије слободног времена). Терминолошко појмовне дилеме.
Литература и извори података: Општа обавезна Литература Чомић, Ђ.(1990) Психологија туризма, Београд, Туристичка штампа
Драгићевић-Шешић, М.(1993) Хоризонти читања - Домети културне анимације, Београд, Понт Хуизинга, Ј.(1970) Хомо луденс, Загреб, Матица хрватске Качавенда Радић, Н.(1989) Слободно време и образовање, Београд, Завод за уџбенике и наставна средства Качавенда Радић, Н.(1992) Рефлексије (о/и) слободног времена, Београд, ИПА Кајоа, Р.(1979) Игре и људи, Београд, Нолит Криппендорф, Ј.(1986) Путујуће човечанство - За ново поимање слободног времена и путовања, Загреб, Завод за истраживање туризма Митић, Д.(2001) Рекреација, Београд, Факултет спорта и физичког васпитања. Ненадић, М.(1997) Нови дух образовања, Београд, Просвета Савићевић, Д. (2004) Учење и старење, Београд, ИПА Тодоровић, А. (1990) Теорије туризма и културно-уметничке вредности, Београд, Туристичка штампа Качавенда Радић, Н.(1994) Образовна припремљеност и подобност становништва за рецептивни туризам, “Андрагошке студије”, Вол. 1, бр. 1-2. Качавенда Радић, Н. (1998) Породична доколица, “Андрагошке студије”, Вол. 5, бр. 1. Лазаревић, Б.(2001) Андрагошки аспекти Аристотеловог схватања доколице, “Андрагошке студије”, Вол. 8, бр. 1-2. Качавенда Радић, Н. (1997), Истраживања у области доколице и образовања - светске релације, Истраживања у педагогији и андрагогији, Зборник радова, Београд, ИПА, Качавенда Радић, Н. (1997), Интеркултурно образовање - пројекат Светске асоцијације за доколицу и рекреацију, Истраживања у педагогији и андрагогији, Зборник радова, Београд, ИПА, Овесни, К.(1997), Међусобне рефлексије родитеља и њихове деце на однос према слободном времену и његов садржај , Истраживања у педагогији и андрагогији, Зборник радова, Београд, ИПА, Качавенда Радић, (1996,), Предузеће и слободно време “Андрагошке студије”, Вол. 3, бр 1
Овесни, К. (1996), Аматеризам као чинилац активности слободног времена, “Андрагошке студије”, Вол. 3, бр 1. Лазаревић, Б.(2004) Светска асоцијација за доколицу и рекреацију – Место и улога Комисије за образовање, “Андрагошке студије”, бр. 1-2. Општа допунска Литература Божовић, Р.(1979) Искушења слободног времена, Београд, Младост Чомић,Ђ. Косар,Љ. Штетић,С. (2001) Глобална фуга, Глобализација постмодерног туризма, Београд, ДП *Ђуро Салај* Елаковић, С.(1991) Социологија слободног времена, Београд, Савремена администрација Галић, М.(2003) Педагогија спорта, Београд, аутор (одговарајући делови) Хавелка, Н. Лазаревић, Љ.(1981) Спорт и личност, Београд, Спортска књига Јешић, Д.(2000) Породица и слободно време, Београд, Учитељски факултет Јовичић, Ж.(1986) Теоријске основе рекреације, Београд, (стр.7-42; 64-97) Јовичић, Ж.(1992) Феноменологија туризма, Београд, Научна књига Качавенда, Н.(1983) Вредносне оријентације одраслих и образовање, Београд, Просветни преглед Качавенда,Н.(1980) Слободне активности у школама за одрасле, Београд, Филозофски фак. Коковић, Д. Бјелица,С.(1992) Увод у социологију спортске рекреације, Београд, Стручна књига Коковић, Д.(1986) Спорт без игре, Титоград, Универзитетска реч Коковић, Д.(1990) Доба насиља и спорт, Нови Сад, Спорт Мандић, Т.(1995) Комуникологија - Психологија комуникације, Београд, аутор Мрмак, И.(1978) Слободно време и образовање уз рад, *Андрагогија*, бр. 1-2 Ољача, М.(1997) Селф концепт и развој, Нови Сад, Филозофски факултет Савићевић, Д. (1986) Огледи из андрагогије, Титоград, Универзитетска ријеч Савићевић, Д.(1983) Флексибилност организовања слободног времена, рада и образовања, у: Човек и доживотно образовање, Титоград, Републички завод за унапређење школства Тодоровић, А.(1984) Социологија слободног времена, Београд, Интерпреглед |